Få en fantastisk MC-sesong med disse tipsene

Her får du våre beste tips for å nyte MC-sesongen med trygghet og lave skuldre.

Ta forhåndsregler den første tiden på veien

Etter vinteren kan det både være skader i veien og en god del grus. Vær ekstra oppmerksom, spesielt i svinger. Asfalten kan også være glatt. Kulden i bakken og luften gjør i tillegg dekkene hardere og gir lavere friksjon enn om sommeren.

Sjekkliste før sesongens første tur

Våre eksperter har satt sammen en sjekkliste, slik at du ikke trenger. Skriv den gjerne ut og ha den tilgjengelig i garasjen:

Batteri
Selvutlading er dessverre vanlig på små MC batterier. Husk å sjekk dette.

Dekk
Minstekravet til mønsterdybde er 1,6 mm, og siden det ikke er unormalt å miste litt luft i løpet av vinterhalvåret må du sjekke lufttrykket. Dette er også tiden for å se etter sprekker og slitasje. Er dekkene mer enn tre til fire år? Da bør du vurdere å skifte uansett.

Bremser
Sjekk bremseklossene for slitasje. Normalt er det en slitasjevarsler der, men tommelfingerregelen er 2 mm. Se også over bremseskivene, at du har nok bremsevæske, og ikke minst at det ikke er noen lekkasjer fra bremsesystemet. Er du usikker på om bremsene er i god nok stand, så ta kontakt med fagfolk for en sjekk.

Lys
Gå over sykkelens lys, juster frontlykta ved behov, og sjekk at resten av det elektriske virker.

Styring og fjæring
Styret skal gå jevnt og uhindret fra side til side. I tillegg må selvsagt både forgaffel, bakdemper og eventuell styredemper være i orden for å holde deg på veien. Gaffelen bør helst ha ny olje annethvert år, og se uansett at det ikke kommer olje ut av simmeringene.

Kjede og drev
Har du reimdrift eller kardang slipper du lett unna, men med kjede og drev er det bare å skitne til fingrene. Kjedeslakken skal normalt være på mellom 2-4 centimeter, men siden dette varierer fra modell til modell bør du alltid sjekke instruksjonsboka. PS: Har drevet ditt fått skjeve spisse tenner må det byttes. Og ja: Da må du bytte kjede samtidig.

Nivå på olje og kjølevæske
Var du lur så skiftet du olje og oljefilter før du parkerte en motorsykkel for vinteren. Om du ikke gjorde det, er dette et godt tidspunkt.

Sjekk forsikringen

Sørg også for at forsikringen er oppdatert og inkluderer de nødvendige dekningene for MCen. Dersom du avregistrerte kjøretøyet på høsten/vinteren må du huske å både ordne forsikring og digitalt påregistrere kjøretøyet igjen.

Hvilken forsikring passer best?

Du kan velge mellom kasko, delkasko eller kun ansvarsforsikring. Hvis du skal få dekket skade på din egen sykkel, må du velge enten delkasko eller kasko. En delkasko inneholder dekning for brann, tyveri og veihjelp. Dersom du ikke har en altfor dyr sykkel, og er villig til å ta tapet hvis du skulle få en velt eller annet, så er det en god og rimelig forsikring.

Med kaskoforsikring er du sikret mot skader på eget kjøretøy, også de du selv er skyld i. Det være seg at du kjører av veien, kolliderer eller velter med sykkelen. Utover dette har du selvsagt også dekningene som på delkasko.

Det kan være greit å sjekke at verdien er den du tror den er og gjøre en vurdering av om delkasko eller kasko er riktig forsikring for deg. En av våre rådgivere kan hjelpe deg med dette.

Husk også at reparasjoner av MC fort kan bli kostbart, og at det kan ta tid å skaffe deler. Det derfor ikke uvanlig at en MC blir kondemnert/vraket. Med andre ord det er ikke gitt at du får din gamle venn tilbake, men et beløp som gir deg mulighet for å skaffe noe tilsvarende.

Tur- og pakketips for MC-turen

  • Tunge ting pakkes mest mulig i senter av sykkelen. I tankveske eller bag på passasjersete.
  • Vekten som sidevesker og toppkoffert skal tåle er oppgitt inni veskene. Det er veldig viktig å sjekke. Se også i vognkortet for tillatt nyttelast inkludert vekt av passasjer.
  • Putt tunge ting så langt ned i sideveskene som mulig. Pass på at vekten i sideveskene blir så lik som mulig.
  • På moderne vesker følger det med mye flotte stropper. Bruk dem godt!
  • Pakk så lett som mulig. Ta bare med det mest nødvendige.
  • Lappesaker er lurt å ha med. Husk at det er påbudt å ha med gul vest.
  • Husk ryggskinne. Noen dresser har dette integrert. Ryggskinne med seler og borrelås er kjekt, og å foretrekke.
  • Et lite førstehjelpssett er viktig og smart. Lagre også nummeret til Nødetatene.
  • Ferskinger bør ligge rett bak en erfaren motorsyklist, så langt framme i rekka som mulig. Da kan det følges med på fart, sporvalg og forbikjøringer – og de lærer uten å måtte kave og stresse.
  • Metrologisk institutt på Blindern bør egentlig bestemme mye av turen. Hvor er det tørt? Hvor har vi best sikt? Hvor kaldt er det på det høyeste punktet? Regnvær og tåke er ikke moro. Sjekk værmeldingen hver kveld.

Har du spørsmål om MC-forsikring, ta gjerne kontakt med Fred.

Granne forsikring logo

post@granne.no

+47 70 10 12 50

Org.nr 838 797 172

@ Granne forsikring 2024