Vi gratulerer med nybygget "Hydra"
Det hele startet med en båt og to mann i juni 2015. Nå, nøyaktig fem år senere, består Sandsøy Servicebåt AS av 28 mann og fire båter.
– Det har vært noen hektiske år, innrømmer daglig leder Aksel Ivan Bringsvor.
Aksel startet selskapet sammen med faren Inge Bringsvor. De har begge lang erfaring fra oppdrett og drev den gang Bringsvor laks. De tre foregående båtene heter “Regina”, “Anna” og “Orion”. “Hydra” er nå nummer fire i rekken, og kom tirsdag 16. juni innover Brosundet i Ålesund som badet i sol. Det var åpen båt og flere kom til for å se den nye båten.
Tunge krefter om bord
– “Hydra” er spesielt rettet mot tungt fortøyningsarbeid, er 12 meter bred,15 meter lang og har en krankapasitet som ikke er vanlig for en 15-metring, sier Aksel. Hovedkranen er på 115 tonn/meter og løfter hele 3,2 tonn på 20,5 meter. – Det er bare to båter i Norge på 15 meter som klarer det. Dette er store krefter om bord en liten båt, og det krever et mannskap som har erfaring med denne type arbeid, sier Aksel.
Kvalitet fremfor kvantitet
“Hydra” ble bygget utenfor Istanbul i Tyrkia, og er fullt utstyrt fra ulike lokale leverandører som Jets, Nogva og Tenfjord industrier. For Aksel og Inge er det viktigere å være et kvalitetsbevisst og smidig selskap, enn å være blant de største. Derfor ser de seg fornøyd med dagens båtpark og har ingen bestemte planer om å utvide med flere båter med det første. Alle båtene til Sandsøy Båtservice er forsikret hos Granne.
Miljøgevinst
Da Regina ble bygd i 2017, fikk den montert en batteripakke for redusert bruk av generator. Dette fungerte så bra at det er videreført på “Hydra». Batteripakken gjør at båten kan ligge på batteri om natten, noe som har flere fordeler. – Det fjerner støy, gir økt komfort for mannskapet om bord og ikke minst er det en gevinst for miljøet. “Hydra” skal i hovedsak jobbe innen oppdrettsnæringen, her blant annet legge ut oppdrettsanlegg og notskifte. Som fortøyningsbåt vil den også brukes til transport og slep.
Nå befinner “Hydra” seg i Vartdalsfjorden der innkjøringen foregår parallelt som båten er aktiv i oppdrag. – Det er under belastning man ser om ting fungerer og så langt har alt gått smertefritt, sier Aksel. Vi gratulerer med nybygget og ønsker lykke til med fremtidige oppdrag.
Les også
- Nyheter
- Råd privat
- Råd bedrift
- Råd marin
Kundene har talt - resultatet av årets kundeundersøkelse 2023